I tiden frem mot søknadsfrist til høyere utdanning 15. april vil relevante målgrupper bli eksponert for budskap om hvor spennende og givende det er å utdanne seg til og jobbe i vannbransjen.
I kampanjen møter vi studenten Charlotte, traineen Sigurd, sivilingeniøren Embla og fagsjef Roy, som alle kort fort forteller om ulike behov, oppgaver, motivasjoner og samfunnsnytte en jobb med vann innebærer. Disse korte snuttene brukes som betalte annonser i ulike sosiale medier mot ulike målgrupper, og har som oppgave å fange interesse og lede dem til landingssiden www.norskvann.no/jobbmedvann
På landingssiden kan de se en lengre film om bransjen, der vi i tillegg til Charlotte og Sigurd også møter Ingrid fra Norsk Vann som forteller om viktigheten av å få rekruttert folk til en jobb med vann. Her kan de også klikke seg inn og se hva universiteter og høyskoler kan tilby av studier som leder til en jobb i bransjen, samt info om fagskoler og tilbud ved videregående skoler. I tillegg inneholder landingssiden endel intervjuer med unge i bransjen, og litt annet stoff som forhåpentligvis bidrar til å gjøre bransjen vår relevant for de som lurer på hva de skal bli.
Dugnad
Norsk Vann har samarbeidet med NMBU, NTNU og OsloMet om denne filmbaserte rekrutteringskampanjen. Filmene og innholdet er imidlertid laget uten å profilere noen spesifikke utdanningssteder, slik at kampanjen kan brukes så bredt som mulig.
Sigurd er en av våre nye filmstjerner
Norsk Vann betaler for filmproduksjonen, mens de tre universitetene bidrar med penger til spredningen i sosiale medier. Vi har fått hjelp fra kommunikasjons- og reklamebyrået Ferskvann til filmproduksjon og spredning av filmene i sosiale medier.
Dette er en dugnad vi gjør på vegne av hele bransjen, og neste gang er det kanskje andre aktører som skyter inn tid og penger.
Vi ser på dette som en start på noe som kan bygges ut og bli en større og langvarig felles satsing. Det kan lages flere filmer med andre budskap, og vi vil ha mer innhold på landingssiden. Landingssiden kan med fordel oppgraderes og bli mer spenstig, og vi vil gjerne ha filmsnutter, intervjuer, bilder og tekster fra medlemmene våre som kan bidra til det.
Embla har en spennende jobb med ny vannforsyning til Oslo
Bidra i sosiale medier
Vi ønsker også at alle Norsk Vanns medlemmer sprer kampanjen på egne nettsider og sosiale kanaler, og kanskje oppfordrer ansatte til å bruke sine nettverk. Legg på en lenke til www.jobbmedvann.no i posteteksten så ledes trafikken til landingssiden for kampanjen.
Filmene er lagt på vår youtube-kanal og kan både deles og lastes ned derfra
Vi oppfordrer også medlemmene til å lage eget innhold til kampanjen og bruke emneknaggen #jobbmedvann i sosiale kanaler når dere sprer gode historier om det å jobbe med vann.
Hver for oss er vi små bekker, men sammen kan vi bli en brusende elv!