Norsk Vann har utarbeidet et notat som samler erfaringer og gir råd til kommuner og selskaper som skal søke om utslippstillatelse fra statsforvalteren. Hensikten er å forbedre prosessen mellom søker og myndighet slik det blir gode tillatelser med klare krav og godt begrunnede vilkår, og som ikke åpner for uklarheter og misforståelser.
Bakgrunnen for notatet er flere henvendelser fra våre medlemmer angående nye utslippstillatelser, som har upresise gjengivelser av minimumskravene i forurensningsforskriften og/eller nye vilkår som ikke er godt begrunnet.
Noen eksempler er:
• strengere vilkår enn det som er søkt om, uten at det er gitt en begrunnelse
• ekstra vilkår som ikke er begrunnet eller hjemlet
• varianter av standardkravene i forurensningsforskriften, uten at det er gitt en begrunnelse
• vilkår som må være basert på en misforståelse eller som er uklart formulert
• vilkår som er tilnærmet umulige eller urealistiske å oppfylle
Notatet gjengir en del erfaringer og eksempler på vilkår som er foreslått eller gitt i utslippstillatelser. Det gir også råd til kommunen / selskapet både ved utarbeidelse av søknaden og hva den bør gjøre når den mottar utkast til, varsel om eller selve tillatelsen fra statsforvalteren.
Viktig å dokumentere og begrunne
Avløpsrenseanlegg som ikke fungerer truer viktige verdier i samfunnet vårt, som bolyst, helse, naturopplevelser og godt nærmiljø. Utslippstillatelser er viktige verktøy for å begrense forurensing. Den som søker om tillatelse til å forurense har et stort ansvar for å kartlegge, vurdere og dokumentere søknaden, for å sikre at løsningen som velges gjør minst mulig skade på miljøet.
Samtidig skal den som gir slik tillatelse gi klare, hensiktsmessige og velbegrunnede vilkår i henhold til gjeldende regelverk. Krav utover forskriftens minimumskrav i en enkelttillatelse må kunne begrunnes ut ifra særskilte forhold i den enkelte sak, og eventuelle skjerpende krav må være forholdsmessige med hensyn til økte kostnader og nytte.