Kan din kommune levere enda mer kostnadseffektive og bærekraftige vann- og avløpstjenester, og samtidig ivareta nødvendig kvalitet og miljøkrav? Har du noe å lære av tilsvarende kommuner eller anlegg?
Å delta i Norsk Vanns benchmarking bedreVANN kan gi deg verdifull innsikt og dokumentasjon på styrker og svakheter, tips til forbedringer og bedre grunnlag for langsiktig planlegging av investeringer, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastrukturen. Påmeldingsfrist for 2025 er 1. februar.
bedreVANN har som mål å forbedre kvaliteten på vann- og avløpstjenester som kommunene tilbyr sine abonnenter. Tilstandsvurderingen er utformet for å hjelpe kommunene og interkommunale selskaper med å bli mer kostnadseffektive og bærekraftige, samtidig som det gir deltakerne muligheten til å måle utviklingen av egne resultater over tid. Gjennom benchmarking kan deltakerne sammenligne seg med andre kommuner og interkommunale selskaper, noe som gir nyttig innsikt for kontinuerlig forbedring.
Frivillig deltagelse
Norsk Vann har i samarbeid med deltakerkommunene, og vår systemkonsulent i Kinei AS, utarbeidet måle- og vurderingskriterier for god standard på kommunale vann- og avløpstjenester. Basert på rapportering av objektive måleresultater (de fleste resultatene importeres fra KOSTRA, MATS og Miljødirektoratet), vurderes standarden automatisk i bedreVANN som god, mangelfull eller dårlig. Det er fem ulike målområder for hver av vann- og avløpstjenestene.
Informasjonsmøte og påmelding
For det nye rapporteringsåret i 2025, som omfatter 2024-data, inviterer Norsk Vann til et informasjonsmøte for alle kommuner onsdag 29. januar 2024, via Teams. Dette møtet er åpent for alle interesserte.
Påmeldingsfristen for neste års deltagelse er 1. februar 2025.
Du kan kontakte Thomas Langeland Jørgensen i Norsk Vann for ytterligere informasjon, eller lese mer på
Nivåer for deltakelse
Norsk Vann oppfordrer alle kommuner og interkommunale selskaper til å bruke bedreVANN som et verktøy for utvikling av sine vann- og avløpstjenester. Det finnes tre nivåer for deltagelse:
- Nivå 1 gir god dokumentasjon på utvikling av standarder og kostnader. Dette nivået innebærer minimal ekstra rapportering, da de fleste dataene allerede inngår i den lovpålagte rapporteringen til staten
- Nivå 2 krever mer omfattende rapportering, spesielt innen økonomi og energi. Dette gir et bedre grunnlag for sammenligning med andre kommuner og kan bidra til å identifisere kostnadsdrivere for videreutvikling
- Nivå 3 er for de interkommunale selskapene og de største kommunene, og innebærer rapportering på anleggsnivå
Hva vuderes og dokumenteres?
Den kommunale vannforsyningen
Vannforsyningen vurderes på fem områder i tilstandsvurderingen:
· Hygienisk betryggende vann
· Bruksmessig vannkvalitet
· Leveringsstabilitet
· Alternativ forsyning
· Ledningsnettets funksjon
Den kommunale avløpstjenesten
Avløpstjenesten vurderes også på fem områder:
· Overholdelse av rensekrav
· Tilknytning til godkjente utslipp
· Slamkvalitet og bruk av slammet
· Utslipp fra avløpsnettet
· Ledningsnettets funksjon
Andre vurderingsparametere i bedreVANN
I tillegg til vurderingene av vann- og avløpstjenestene, inkluderer bedreVANN også flere viktige parametere som:
- Klimatilpasning og overvannshåndtering
- Reduksjon av klimafotavtrykk
- Energiøkonomi: både energiforbruk og energiproduksjon
- Økonomi: bl.a. selvkostnivå, gebyrnivå, investeringer, gjeldsutvikling og årsproduksjon
Økt innsikt og læring gjennom sammenligning
Gjennom bedreVANN kan kommunene generere rapporter som tydelig viser både tjenestestandard og kostnader, på en enkel og forståelig måte. Deltakerne kan velge rapporter som sammenligner egne resultater med andre kommuner, eller som illustrerer utviklingen over tid. Disse rapportene fungerer som verdifulle verktøy i dialogen med kommuneledelsen, politikere, media og abonnenter, og gir innsikt i både styrker og forbedringsområder.
For å sikre kontinuerlig forbedring av vann- og avløpstjenestene er det avgjørende at kommunene har god oversikt over egen virksomhet og prestasjoner, samt hvordan de står i forhold til andre. bedreVANN tilbyr en objektiv vurdering av tjenestestandarden, basert på lovpålagte krav og bransjens egne kriterier for god praksis. Kriteriene er utviklet i samarbeid med deltakerkommunene og reflekterer både nasjonale forskrifter og beste praksis i sektoren. Dette gir et solid og pålitelig grunnlag for å vurdere kvaliteten på tjenestene.
En nøkkelfunksjon i bedreVANN er muligheten til å sammenligne seg med andre kommuner. Ved å vurdere kostnadseffektivitet og identifisere forbedringsområder, får kommunene et viktig verktøy for å lære av andre og hente inspirasjon fra de som er ledende på området. Gjennom slike sammenligninger kan kommunene finne de beste praksisene, og dermed utvikle mer effektive og bærekraftige løsninger for fremtiden.
Utvikling av ny plattform
I 2024 utvikler Norsk Vann, sammen med våre leverandører Kinei AS og Compose Software AS, en helt ny plattform for bedreVANN. Den eksisterende løsningen ble utviklet i 2013, og den nye plattformen vil være både enklere og mer automatisert, noe som gir et mer brukervennlig verktøy for rapportering og analyse. I 2025 vil nye rapportgeneratorer også bli lansert, som vil gjøre det enda lettere å lage detaljerte og presise rapporter til ulike formål.
Bli med i bedreVANN! Dette er en flott mulighet til å forbedre kvaliteten på vann- og avløpstjenestene i din kommune, få verdifull innsikt i egen virksomhet, og sammenligne deg med andre for å identifisere forbedringsmuligheter. Meld deg på innen 1. februar 2025 og ta del i fremtidens vannforvaltning!