De fleste kommuner i Norge må i gang med å bygge nye, eller oppgradere sine avløpsrenseanlegg. I samarbeid med Leverandørutviklingsprogrammet LUP og 22 kommuner på østlandsområdet har vi samlet erfaringer, råd og anbefalinger for hvordan løse utfordringene knyttet til oppgradering og etablering av nye avløpsrenseanlegg.
Selv om initiativet til prosjektet «Fremtidens renseanlegg» tar utgangspunkt i målet om å bedre tilstanden i Oslofjorden, er det meste av kunnskapsgrunnlaget og anbefalingene av stor nytte for kommuner og anleggseiere i hele landet.
Rapporten med kunnskapsgrunnlaget kan lastes ned her
Konkrete anbefalinger
Rapporten med kunnskapsgrunnlaget fra prosjektet inneholder noen klare anbefalinger til kommuner og anleggseiere som skal planlegge for, bygge og drifte fremtidens avanserte renseanlegg.
Planlegg for kompetanseheving: Det vil bli et økende behov for driftspersonell med prosesskompetanse som har både tilstrekkelig med tid og kunnskap til å kunne drifte det økende antall mer avanserte renseanlegg enn det som finnes pr. i dag. Det må planlegges for dette allerede nå.
Det vil være klokt å ligge i forkant når det gjelder kompetanseheving. Eiere av renseanlegg bør hente erfaring fra andre anlegg. Det må settes av god tid til opplæring, og dette må det planlegges for lenge før anleggene skal settes i drift.
Som ledd i kompetanseutviklingen kan kommunene ta sin del av ansvaret f.eks. gjennom å slutte opp om treineeordninger og å tilby sommerjobber til studenter.
Bestillerkompetanse: Det skal gjennomføres veldig mange kompliserte anskaffelser i årene som kommer, og mange kommuner er ikke rigget til å kunne håndtere dette på en god måte pr. dags dato. Å evaluere egen kompetanse på hvordan utforme konkurransegrunnlag/gjennomføre anskaffelsene bør derfor stå på kommunenes agenda fremover.
Teknologikompetanse: For å kunne være gode bestillere er det vesentlig at kommunene har tilstrekkelig kompetanse på teknologi (renseteknologi, digitaliseringsstrategier osv.), slik at de er kompetente oppdragsgivere og sparringspartnere for rådgivere og entreprenører.
Tenk samarbeid: Det er mulig å tenke bredt ang. samarbeid. Kommunene bør i så stor grad som mulig se seg om etter samarbeidspartnere, både i forhold til anskaffelse- og driftsfase. Stikkord kan være: kjemikalieleveranser, prosjektering, anskaffelse av enkeltkomponenter, driftspersonell, bestiller-kompetanse, samarbeid om deler av driften til anleggene mm.
Arealbehov og dimensjonering: Kommunene må planlegge for fremtiden med tanke på dimensjonering, men innenfor rimelighetens grenser. Arealbehov/oppbygging av renseanlegg må vurderes med tanke på fremtidige behov og med tanke på fremtidige rensekrav, men det er veldig viktig at ikke anleggene overdimensjoneres for mye. Et alt for overdimensjonert anlegg vil være både unødig kostbart og vil kunne skape store driftsutfordringer.
I tillegg vil utstyr i anleggene kunne bli gammelt før antall tilknytninger blir stort nok til at alt utstyr kan tas i bruk. Det er bedre å sette av plass/ta høyde for en evt. utbygging enn å overdimensjonere for mye. Anleggene som bygges bør også være fleksible med tanke på variabel belastning i dagens situasjon.
Sjekk modulbaserte løsninger: Kommunene som skal anskaffe anlegg under 10 000 pe bør undersøke handlingsrommet når det gjelder modulbaserte anlegg. Her ligger det et potensiale for å spare både tid og penger. Hvis flere kommuner anskaffer modulbaserte anlegg samtidig, øker potensialet for prisreduksjon og for samhandling på tvers av anleggene (ref.pkt. om samarbeid ovenfor)
Rapport og webinar
Initiativet Fremtidens renseanlegg ble etablert i 2023. Initiativet inkluderer 22 kommuner, som alle har sluttresipient Oslofjorden. Alle de 22 kommunene skal etablere nye renseanlegg eller oppgradere eksisterende anlegg for å imøtekomme myndighetenes fremtidige krav om sekundær-, tertiær- og/eller kvartærrensing. Totalt eier kommunene 72 renseanlegg hvor størrelsen varierer fra under 1 000 personekvivalenter (pe) til 215 000 pe.
Om du vil ha en gjennomgang av det viktigste i kunnskapsgrunnlaget får du det i dette webinaret
Rapporten med kunnskapsgrunnlaget kan lastes ned ved å klikke her.
LUP har fasilitert prosessaktivitetene som har pågått i initiativet og Norsk Vann har bidratt med faglige ressurser.
Se også filmen som er laget for å kommunisere prosjektet: