På denne siden har vi samlet informasjon om revidert avløpsdirektiv fra EU.

Revidert avløpsdirektiv trådde i kraft i EU 1.1.2025. EU-sine medlemsland har da frist til 31. juli 2027 for å tilpasse sin nasjonale lovgivning for å ta hensyn til de nye reglene («transponere direktivet»).

Presentasjoner og informasjon

En oppsummering av direktivet slik det er vedtatt i EU ble presentert på Norsk Vanns Fagtreff i mars 2025.

Veien videre for Norge

Ettersom Norge ikke er medlem av EU venter det fortsatt en prosess før kravene i revidert direktiv trer i kraft for oss. Først må direktivet gjennom en EØS-prosess, hvor Norge sammen med de andre EØS/EFTA landene (Island og Liechtenstein) skal vurdere EØS-relevans og innlemmelse, og hvor EØS/EFTA og EU diskuterer og blir enige før det tas inn i EØS-avtalen. 

Det er viktig å merke seg at i sitt foreløpige posisjonsnotat om revisjon av avløpsdirektivet, skriver regjeringen: Avløpsdirektivet er tatt inn i EØS-avtalen. Endringene vurderes også å være EØS-relevante og akseptable.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2021/des/revisjon-av-avlopsdirektivet/id2966230/

Mer informasjon om EØS og beslutningsprosessen finnes her

Hvor lang tid vi kan forvente at denne prosessen vil ta vet vi dessverre ikke. 

Revidert direktiv må tas inn i EØS-avtalen før gjennomføringen av direktivet i norsk regelverk kan skje, og det er først ved gjennomføringen i norsk regelverk at det blir bindende for norske kommuner og eiere av private avløpsløsninger. Det er også viktig å huske på at direktivet setter minimumskrav, slik at landene kan gå lenger i sitt regelverk om de ønsker dette. Vi vet derfor fortsatt ikke hvordan regelverket vil bli i Norge.

Videre påvirkningsmuligheter

Norsk Vann vil fortsette å jobbe for at av direktivet skal bli best mulig for norske forhold og norske kommuner/anleggseiere. Vi jobber også via vår europeiske paraplyorganisasjon, EurEau, på de områdene hvor det er behov for avklaringer i forhold til forståelsen av enkelte områder innen direktivet. 

I tillegg gir direktivet EU-kommisjonen myndighet til å utarbeide det som heter delegated acts og implementing acts på enkelte områder. Dvs. at kommisjonen har fått fullmakt til å utarbeide videre retningslinjer eller prosedyrer for hvordan ting skal gjøres, forstås eller implementeres. Her forbereder EueEau seg på å raskt kunne komme med innspill da det er kort høringsfrist på disse. 

Her hjemme jobber Norsk Vann opp mot norske myndigheter for at de skal benytte det fulle handlingsrommet som ligger i direktivet, både inn i EØS-forhandlingene og ved videre implementering. Det er viktig at Norge benytter alle muligheter slik at direktivet blir praktisk og gjennomførbart for norske kommuner:

  • Det må gjennomføres gode utredninger før implementering
  • At alt som ligger i direktivet tas inn
  • Norge må ikke velger løsninger som gjør det vanskeligere enn tiltenkt i direktivet
  • Det må ikke beholdes for mye fra eksisterende regelverk kun fordi det er enklest
  • Det må utarbeides gode veiledninger til bransjen

Definisjon av tettbebyggelse

Et av områdene som ble diskutert mye under revisjon av direktivet var definisjon av begrepet tettbebyggelse (agglomeration). Ettersom avløpsdirektivet setter krav til utslipp i tettbebyggelser, blir tettbebyggelse et nøkkelbegrep for hvilke utslipp som må oppfylle kravene.

Les mer om arbeidet med definisjon av tettbebyggelse i denne artikkelen

Utredninger fra Miljødirektoratet

I forbindelse med implementeringen av revidert direktiv, skal Miljødirektoratet i gang med mange utredninger på landsbasis og vurderinger. Utredningene som hittil er gjennomført finnes her:

Kontaktperson:

Hvis dere har innspill til artikler/områder i direktivet eller i dagens forurensningsforskrift dere mener Norsk Vann bør se nærmere på, så send en epost til:

Nyttige lenker: