Fremskrittspartiet leverte et representantforslag på Stortinget, som er til behandling i Kommunal- og forvaltningskomiteen, om tilpasninger i eller stans av innføring av EUs avløpsdirektiv. Norsk Vann har spilt inn uttalelse til saken.
Forslagsstillerne skriver blant annet: «Dersom direktivet innføres, vil dette føre til en kostnadsbombe for hele landet, og spesielt for små tettsteder langs kysten av Norge, med store økninger i kommunale gebyrer. (…) Forslagsstillerne vil fremheve at det er viktigere enn tidligere at Norge aktivt definerer og forsvarer norske interesser i møte med det store antallet EU-rettsakter.»
Les hele representantforslaget her
I forslaget har Fremskrittspartiet komme med følgende forslag i Stortinget:
- Stortinget ber regjeringen pause alt arbeid med implementering av EUs avløpsdirektiv frem til fullgodt faktragrunnlag er utarbeidet.
- Stortinget ber regjeringen aktivt søke tilpasninger og/eller unntak fra EUs avløpsdirektiv slik at det tilpasses norske forhold.
- Stortinget ber regjeringen vurdere i ytterste konsekvens å benytte reservasjonsretten i artikkel 102 i EØS-avtalen hvis ikke Norge innrømmes tilstrekkelige tilpasninger i eller unntak fra EUs avløpsdirektiv, slik at Norges interesser ivaretas.
Norsk Vann mener
Norsk Vann har avgitt høringsuttalelse i saken, som du finner lenke til nederst i artikkelen, og vår hovedkonklusjon er som følger:
Norsk Vann støtter intensjonen i det reviderte avløpsdirektivet om å beskytte vannmiljøet, folkehelsen og brukerinteresser, og anerkjenner behovet for å oppdatere det norske regelverket for å møte dagens og morgendagens utfordringer. Samtidig er det viktig at kravene tilpasses norske forhold, slik at de både blir miljømessig og økonomisk bærekraftige og får tilstrekkelig legitimitet i befolkningen.
Norsk Vann støtter forslaget om å utarbeide et fullgodt faktagrunnlag som belyser konsekvensene for Norge av kravene i det reviderte direktivet, og som kan underbygge behovet for å sikre best mulig tilpasninger til norske forhold.
Vi vil imidlertid fraråde å pause alle arbeidene knyttet til implementering. I stedet mener vi det er viktig å komme i gang med nødvendige forberedelser, utredninger og kartlegginger, som grunnlag for implementeringen.
Handlingsrom
Norsk Vann mener også at det er viktig at det nasjonale handlingsrommet som ligger i direktivteksten undersøkes, og at det gjennomføres gode utredninger knyttet til hvordan direktivteksten bør implementeres i norsk lovverk. Dette er viktig for å sikre at ikke Norge velger en implementering som gjør det mer krevende enn nødvendig. Dette arbeidet bør heller ikke settes på vent.
Det norske regelverket bør være tilstrekkelig fleksibelt, slik at tiltak kan tilpasses de faktiske miljøutfordringene i ulike områder og også ta tilstrekkelig hensyn til lokale forhold, som klima, geografi og befolkningstetthet.
Avklaringer og forutsigbarhet
Arbeidet med å klarlegge de fysiske rammebetingelse må fortsette parallelt med grundige utredninger. Kommuner som allerede er i prosess med å bygge nye renseanlegg har et stort behov for forutsigbare rammebetingelser, slik at de kan basere sine store investeringer på best mulig kunnskap om hvilke krav som vil komme. Mange anlegg står allerede i dag overfor nødvendige oppgraderinger, og det er avgjørende at de vet hva de skal planlegge for, slik at investeringer kan gjøres på en kostnadseffektiv måte.
Teknologiutvikling
For å kunne oppnå god tilstand i våre vannforekomster bør vi i Norge fokusere på å utvikle ny, bærekraftig teknologi, som er tilpasset norske forhold, spesielt for små og mellomstore anlegg. Videre bør det etableres statlige tilskuddsordninger som kan hjelpe kommunene med å finansiere nødvendige investeringer. Ved å fortsette arbeidet med teknologiutvikling og sikre godt samarbeid mellom stat, kommuner og næringsliv, kan vi finne løsninger som både oppfyller EU-kravene og samtidig er økonomisk gjennomførbare for norske lokalsamfunn.
Nasjonal koordinering
Norsk Vann mener at sentrale myndigheter bør ta et overordnet ansvar for å koordinere og prioritere utbyggingen av nye anlegg og oppgraderinger av gamle, for å sikre effektiv ressursbruk. Oslofjordens alvorlige tilstand har ført til strengere utslippskrav, og mange kommuner har fått pålegg om tilkoplingsstopp inntil nye løsninger er på plass. EUs reviderte direktiv vil påføre alle kommuner, inkludert de med liten befolkning, store investeringer i nye renseanlegg. For å redusere prispresset og sikre en kostnadseffektiv utbygging, er det avgjørende at nasjonale myndigheter koordinerer innsatsen.