
Å lykkes bedre med innovative anskaffelser er helt avgjørende for vannbransjens evne til å løse det enorme investeringsbehovet samfunnet står overfor for å sikre fortsatt rent vann i springen og forsvarlig renset avløpsvann.
- Oppgavene vannbransjen står overfor i årene som kommer er formidable. Vi har en plikt til å lete etter smartere, raskere, mer effektive og ikke minst mer bærekraftige måter å bygge vann- og avløpsanleggene på. For å få til det er vi avhengig av mot, vilje og evne til nytenkning, sa Inderberg.
I rapporten defineres innovasjon som noe nytt og nyttig som tas i bruk og skaper en verdi. Verdi er ikke bare knyttet til økonomi, men kan også handle om kvalitet og minimering av feil, effektivitet og produktivitet, forlengelse av levetid, miljø- og klimagevinst, kundetilfredshet og brukervennlighet, for å nevne noe.
Videre defineres innovative anskaffelser som metoder eller måter å gjennomføre anskaffelsesprosessen på, slik at den muliggjør eller resulterer i slik innovasjon. Innovative anskaffelser handler derfor både om hvordan anskaffelsen blir gjennomført og hva vi kjøper.
Det er ikke nødvendig å tenke så stort
- Vi kan komme langt med å tenke litt nytt, kanskje sette sammen velbrukt kunnskap eller metoder på en ny måte. Innovasjonshøyden trenger ikke alltid å være så stor, resultatet av nytenkningen er ikke alltid proporsjonalt med innovasjonshøyden. Tenk nytt, bruk de gode metodene som finnes for innovasjonsvennlige anskaffelser, og kanskje alle viktigst; bidra til dialog, fortsatte Inderberg.
Prosjektleder Ingun Tryland i Norsk Vann følger opp:
- Potensialet ligger ikke bare i ambisiøse innovative anskaffelser, som har som mål å få frem helt nye løsninger og teknologi. Kanskje ligger det store potensialet vel så mye i små forbedringer for hverdagslige utfordringer. Innovasjonsvennlige anskaffelser kan legge til rette for nytekning, bedre samspill og en god utnyttelse av leverandørenes kompetanse, forklarer Tryland.
- Det handler om grundig behovsvurdering, en åpen dialog med leverandørene i en tidlig fase av anskaffelsesprosessen, ytelses- og funksjonskrav som beskriver hva du ønsker å oppnå framfor å peke på løsningen, kontraktsvilkår som muliggjør innovasjon og tildelingskriterier som premierer nytekning og miljø, poengterer Tryland.
Et grunnlag å jobbe videre på
Rapporten tar utgangspunkt i veiledningene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), og viser til ulike anskaffelsesprosedyrer og metoder som kan brukes for å anskaffe innovativt avhengig av hvilket prosjektbehov som skal dekkes og hvor modent prosjektet er. Rapporten viser eksempler fra 14 kommuner og interkommunale selskaper som i ulik grad har lagt til rette for innovasjon i sine anskaffelser. Resultater fra en gjennomført workshop og en spørreundersøkelse om vannbransjens kjennskap og interesse for innovasjon og innovative anskaffelser er også oppsummert.
- Fagområdet innovative, bærekraftige anskaffelser er under rask utvikling. Rapporten kan ses på som en statusrapport over hvor vannbransjen står i dag, som viser mulighetsrommet, og som således kan gi motivasjon og inspirasjon, forklarer Tryland.
- Vi har her et godt grunnlag for videre arbeid med hvordan offentlige anskaffelser i større grad skal bidra til nytenkning, utvikling og innovasjon, som skaper verdier for vannbransjen, inkludert klima- og miljøgevinster, sier Tryland. Både DFØ og Leverandørutviklingsprogrammet vil gjerne jobbe videre sammen med Norsk Vann, for dette er prioriterte nasjonale fokusområder. Det tenker jeg vi bør utnytte, avslutter Tryland.