
Vanligvis deles Omdømmeprisen ut under festmiddagen på Norsk Vanns årskonferanse, men som så mye annet dette spesielle året må også prisutdelinger gjøres digitalt. Direktør i Norsk Vann, Thomas Breen, sto derfor for overrekkelsen via Teams.
- Vann og avløp i Tromsø kommune har over flere år vært svært aktive med målrettete tiltak. Her kan jeg nevne aktiviteter som rekruttering til studier, holdningskampanjer rettet mot innbyggere og god informasjon til sine mottakere av tjenestene. Det er en svært velfortjent pris som nå tildeles Tromsø kommune, sa Breen.
- Prisen må dedikeres til alle mine medarbeidere som opp gjennom årene har satt av tid til å tenke litt utafor den vanlige boksen. VA-faget må vekk fra stemplet som "de skjulte tjenester", mener Helø. - Å få denne prisen gir oss mer inspirasjon til å fronte vann og avløp som den samfunnskritiske tjenesten som vi virkelig er, avslutter han.
Utadrettet aktivitet og synlighet
Samfunnskomiteen har sammen med ledelsen for Norsk Vann vært jury for årets tildeling, og hadde følgende å si om årets vinner:
Begrunnelsen for tildelingen er at Tromsø kommune over lengre tid har utmerket seg med utadrettet aktivitet, synlighet i media, blant innbyggerne og hos studentene.
VA-etaten har hatt god nytte av å ha tilsatt egen kommunikasjonsrådgiver som har bidratt til å gjøre tjenestene mer synlig. Tromsø kommune har over tid vært veldig aktive ved UIT avd. Narvik og bidratt til at Vanndammen har vært et godt arrangement for å rekruttere studenter.
På Verdens toalettdag i 2019 var Tromsø kommune blant de mest aktive i Norge og lanserte egen stor kampanje. Kampanjen bidro til mye aktivitet, egne filmer og plakater som var godt synlig i bybildet. Kampanjen ble behørig dekket i Vannspeilet nr. 4/2019. Norsk Vann lånte også filmene og la ut i sine sosiale medier.
Norsk Vann gratulerer med prisen!